Do widoku publikacji z monitoringu mediów w trybie Feed na Platformie newsPoint dodaliśmy kolejny – moduł Analizy. W tej interaktywnej sekcji analitycznej wprowadziliśmy nowe funkcje i diagramy, które szybko agregują dane jakościowe z wyników monitoringu mediów.

Moduł Analizy składa się z 7 części:

  • mapa medialna,
  • zasięg,
  • AVE,
  • wydźwięk,
  • zaangażowanie,
  • autorzy,
  • moc i ekspozycja.

 

Wykresy w panelu Analizy aktualizują się natychmiast po zmianie zakresu dat, włączeniu filtrów oraz użyciu wyszukiwania zaawansowanego. Wszystkie grafiki są interaktywne, co pozwala dotrzeć do określonych publikacji po kliknięciu w wybraną serię wykresu, pik lub słowo. Możesz też zmieniać kolejność wykresów – te kluczowe przeciągnąć na górę, a te, które Cię mniej interesują – na dół. Możesz też odznaczyć te wykresy, które chcesz ukryć.

 

MAPA MEDIALNA

W pierwszej sekcji modułu Analiz otrzymasz podsumowanie danych o wszystkich zmonitorowanych publikacjach w wybranym okresie. Dowiesz się, jaka była liczba publikacji, zasięg i AVE – ekwiwalent reklamowy. Im częściej Twoja marka jest wymieniana w artykułach, postach czy programach RTV – szczególnie tych wartościowych dla naszej marki z punktu widzenia odbiorcy publikacji – tym większy jest ich wpływ na medialność. Liczbę publikacji otrzymujesz w podziale na monitorowane media oraz na wykresie dzień po dniu. Dodatkowo publikacje w każdym medium są analizowane przez sztuczną inteligencję, która przygotowuje krótkie podsumowanie kluczowych tematów i pików wskazanych na wykresie. Tę sekcję nazwaliśmy Brief AI.

Analizy - mapa medialna

 

Poniżej dostępna jest tabela z liczbą pozyskanych publikacji dzień po dniu w każdym z mediów. Niżej mamy dostęp do TOP 10 źródeł z liczbą publikacji w poszczególnych redakcjach czy tytułach. Oczywiście wykres jest klikalny i umożliwia dotarcie do publikacji pochodzących tylko z określonego źródła.

Kolejna funkcjonalność mapy medialnej to Mapa benchmarkowa. Oznacza ona medialną siłę marki na tle konkurencji. Medialność jest badana w trzech wymiarach:

  • zasięgu – na osi X,
  • wartości kontekstu wizerunkowego (odsetek różnicy publikacji pozytywnych i negatywnych w całości dyskusji o marce) – na osi Y
  • oraz liczby publikacji – wyrażanej wielkością prezentowanej kropki.

Im większa kropka tym więcej publikacji o Twojej marce ukazało się w danym okresie.

Mapa benchmarkowa

 

ZASIĘG

Sekcja Zasięg pokazuje, do jak wielu osób docierasz ze swoim przekazem. To liczba unikalnych użytkowników serwisów internetowych czy popularność kont w mediach społecznościowych. Ten miernik pokazuje, ilu odbiorców miało możliwość zapoznania się z treściami związanymi z Twoją marką na poziomie co najmniej jednokrotnego kontaktu z przekazem (OTS+1).

W tej sekcji masz dostęp do wykresów zasięgu na przestrzeni czasu zarówno analizowanej marki jak i jej konkurentów. Punkty na wykresach są interaktywne – po najechaniu kursorem wyświetli się ramka z dokładnymi danymi, a po kliknięciu Platforma przekieruje Cię do konkretnych publikacji z danego dnia.

Poniżej prezentujemy listę TOP 5 źródeł zasięgu i udział poszczególnych mediów w osiąganych wynikach. Dalej otrzymujesz tabelę z liczbą publikacji w obszarach Polski wraz z mapą województw. Jeśli chcesz zapoznać się z materiałami z konkretnych regionów, możesz kliknąć w dane województwo na mapie albo w jego nazwę w tabeli.

AVE – EKWIWALENT REKLAMOWY

Wartość AVE pokazuje, ile kosztowałyby działania promocyjne, gdyby były zakupione jako reklama czy artykuł sponsorowany. Wskaźnik w prosty sposób monetyzuje publikacje tworzone przez dziennikarzy, a także przekazy w mediach społecznościowych. Na Platformie IMM wartość AVE jest wyliczana na podstawie cenników netto nadawców oraz wydawców.

W module Analizy masz dostęp do wykresów ekwiwalentu reklamowego na przestrzeni analizowanego czasu. Poniżej prezentujemy wykres najwyższego AVE według TOP 10 źródeł z liczbą publikacji w poszczególnych źródłach oraz procentowym udziałem poszczególnych mediów w całym ekwiwalencie reklamowym.

AVE

 

WYDŹWIĘK

Dzięki dostępnym wykresom możesz w szybki sposób ocenić, jakie jest nastawienie odbiorców do marki czy monitorowanego hasła. Dowiesz się, czy jest ona lubiana, czy budzi zaufanie, a może wręcz przeciwnie. Dzięki technologii analizy tekstu otrzymujesz informacje, czy wzmianki na temat marki mają charakter pozytywny, negatywny czy neutralny.

 

W module Analizy na wykresach szarym kolorem oznaczone są materiały o wydźwięku neutralnym, kolorem zielonym – te pozytywne, a czerwonym – negatywne. Wydźwięk pokazany jest w aspekcie ilościowym, zasięgowym i od strony ekwiwalentu reklamowego. Otrzymujesz też tabelaryczne zestawienie Autorzy przychylni i krytyczni, gdzie masz dostęp do konkretnych publikacji dziennikarzy czy influencerów – tych, którzy napisali o marce pozytywnie, jak i tych, którzy ją skrytykowali.

Wydźwięk

 

ZAANGAŻOWANIE

W sekcji Analizy otrzymujesz wynik współczynnika zaangażowania. Zaangażowanie jest wskaźnikiem wyliczanym wyłącznie dla treści publikowanych w mediach społecznościowych. Informuje o relacji liczby interakcji wywołanych przez wpisy dotyczące monitorowanego hasła i liczby fanów stron, na których były one publikowane. Wskaźnik osiąga wartość 100%, gdy sumy interakcji i fanów równoważą się, a więc gdy statystycznie każdy użytkownik zareagował w jeden sposób na daną pojedynczą publikację.

Na Platformie zobaczysz też wykres interakcji na przestrzeni czasu, udział procentowy i liczbowy poszczególnych interakcji. Przydatną funkcją jest tabela z TOP 10 najbardziej angażującymi publikacjami. Dowiesz się z niej, na które materiały najchętniej reagowano, kto był ich autorem, jakie miały zasięgi i AVE. Oczywiście jednym kliknięciem możesz dostać się do większej liczby danych opisujących każdą taką publikację, a także do konkretnej publikacji, aby zobaczyć, jak wygląda na oryginalnej platformie i wziąć udział w dyskusji.

Zaangażowanie

 

AUTORZY

Kolejna zakładka to TOP dziennikarze i influencerzy. Współpraca z nimi może zwiększyć medialną siłę marki. W tym wypadku ważny jest odpowiedni wybór influencerów oraz to, czy treści przez nich publikowane i ich zainteresowania są zbieżne z atrybutami, którymi opisywana jest Twoja marka.

Autorzy

 

W Analizach otrzymujesz dane autorów w 2 tabelach. Tabela TOP 10 autorów pokazuje, którzy stworzyli najwięcej publikacji w danym okresie wraz z danymi o wydźwięku, zasięgu, AVE i źródle materiału.

Druga tabela to TOP 10 najbardziej angażujących autorów. Podobnie jak w zakładce Zaangażowanie, dane dotyczą wyników z platform społecznościowych. Dowiesz się z niej, którzy autorzy otrzymali najwięcej interakcji z podziałem na poszczególne składowe (polubienia, udostępnienia, komentarze), jaki osiągnęli zasięg i AVE. W tej tabeli także jednym kliknięciem możesz się dostać do kolejnych danych opisujących każdego autora i do wszystkich jego publikacji.

 

MOC I EKSPOZYCJA

Moc to parametr niezbędny, gdy chcesz szybko ocenić, jaką siłę oddziaływania mają publikacje o Twojej marce oraz jaki mają wpływ na odbiorcę. W 2021 roku IMM wprowadził wskaźnik mierzący, z jaką siłą dany przekaz o marce, firmie lub konkretnym zagadnieniu potencjalnie oddziałuje na odbiorcę. Nazwaliśmy go Indeksem mocy. Zlicza on najważniejsze cechy komunikatu mediowego. W estymacji uwzględniane są poniższe wskaźniki:

  • wydźwięk materiału,
  • profil źródła: ogólnoinformacyjny/ekonomiczny, a także indywidualne źródła wg branży lub wskazane samodzielnie jako istotne w komunikacji,
  • dotarcie, które jest punktowane w zależności od jego poziomu,
  • opiniotwórczość mediów: TOP media na podstawie najaktualniejszego raportu rocznego Najbardziej opiniotwórcze media,
  • ekspozycja marki na podstawie publikacji z mediów prasowych, RTV i internetowych (nie dotyczy social mediów) uwzględniających ekspozycję pożądanej treści w: tytule, leadzie lub na pierwszej stronie gazety/stronie głównej portalu (nie dotyczy podstron) lub w głównych serwisach informacyjnych radia albo telewizji,
  • skala ekspozycji punktowana w zależności od nasycenia słowami.

Indeks mocy jest wyliczany indywidualnie pod dane hasło i w skali od 0 do 10 wskazuje najbardziej wartościowe treści. Za pomocą Indeksu mocy zmierzyć można siłę oddziaływania danego przekazu mediowego na odbiorcę w 3-stopniowej skali:

  • 0-5 wskazuje „potencjał do wzrostu”,
  • 6-8 − „efektywne oddziaływanie”,
  • 9-10 to „silne uderzenie”.

 

Indeks Mocy

Analizach na wykresie głównym otrzymujesz dane dzień po dniu o liczbie materiałów w podziale na wspomniane wyżej 3 grupy Indeksu mocy. Obok zobaczysz wykres procentowego udziału każdej z grup.

Ekspozycja to parametr, który mówi o umiejscowieniu materiału w strukturze całego monitorowanego źródła. Wskaźnik informuje, czy materiał pojawił się na stronach głównych portali oraz w tytułach materiałów.

Na wykresach w Analizach materiały eksponowane oznaczono pomarańczowym kolorem. Pozostałe (szary kolor) to publikacje, które miały niski wpływ na ekspozycję marki. Wskaźnik ten nie uwzględnia social mediów, gdzie ciężko byłoby jednoznacznie określić metodę na eksponowanie monitorowanego słowa kluczowego.

Badając medialną siłę marki i materiały ukazujące się na jej temat, warto również przeanalizować nasycenie treści słowami kluczowymi. Wskaźnik ten informuje, jak często dany przekaz mediowy w formie tekstu, nagrania wideo lub audio wzmiankuje markę. Im więcej wzmianek przywołujących nazwę marki w danej publikacji, tym oczywiście będzie większe oddziaływanie na odbiorcę. Warto wspomnieć, że wiele wzmianek, bez rozwiniętego kontekstu, jest niewiele warte w stosunku do jednego eksperckiego materiału, w którym marka została wspomniana kilkukrotnie i przedstawione zostały korzyści, jakie może dać prezentowany produkt lub usługa.

W Analizach niskie nasycenie występuje, gdy w materiale pojawia się jedno słowo kluczowe. Średnie nasycenie oznacza obecność dwóch słów kluczowych. Wysokie nasycenie oznacza udział trzech wyrażeń, a rozległe – bardzo wysokie – jest przypisane materiałom z liczbą wyrażeń kluczowych od czterech wzwyż. Wykresy prezentują nasycenie każdego dnia monitorowanego okresu, a także udział wszystkich stopni nasycenia w całkowitej liczbie publikacji.